Les 1 slackline lessenserie

 

Lessenserie slackline les 1 balanceren door Slacktivity

De eerste les slackline

De basis van het slacklinen is tot stand komen en lopen. Daarom is dit ook het eerste wat geoefend gaat worden. Hoe korter en strakker een slackline gespannen is, des te gemakkelijker hij is om op te balanceren. De slackline buigt minder door en beweegt daardoor minder. Het is niet aan te raden om in het midden van de slackline te beginnen, maar op ongeveer 1 meter van de paal vandaan is het het makkelijkst om te starten.

Lesdoel:

Het doel van de eerste les slacklinen is datde leerlingen op een positieve manier kennis hebben gemaakt met slacklinen, door spelenderwijs de sport te ontdekken. Aan het eind van de les kunnen de leerlingen staan en aantal gecontroleerde stappen maken op de slackline. En hebben kennisgemaakt met andere balanceer vormen op de slackline (hurken, zitten)

Eerste oefening; staan op een slackline (10 minuten)

De leerlingen maken kennis met een slackline. De basis van het slacklinen is om goed balans te kunnen houden en geen ongecontroleerde bewegingen te maken (die kunnen leiden tot blessures). 

Instructie:

Ga op de slackline staan, begin te staan op één been en gebruik je andere been om balans te houden.


Slackline basishouding, Slacktivity lessenserie

  • Zet je voet recht op de band, dus niet gedraaid (--> Groter steunvlak).
  • Kijk naar het einde van lijn en niet naar beneden (--> Vast focuspunt, rechte houding).
  • Oefen om en om met je linker- en rechterbeen (beiden moeten het leren).
  • Houd je armen op schouderhoogte met de duimen omhoog.

Dit kan met één of met twee benen uitgevoerd worden (voordeel met één been: Het andere been kan gebruikt worden om balans mee te houden; Voordeel bij twee benen: de slackline beweegt minder, nadeel is dat de heupen op slot staan en minder makkelijk te bewegen zijn).

Tip: Bij de eerste oefening moeten de leerlingen alleen maar blijven staan, zonder een stap te zetten. Hierdoor leer je sneller om in balans te blijven. 

Hulpverlening:

In het begin is hulpverlening voor de leerling af te raden, want het leerproces zal veel sneller gaan wanneer de oefening zelfstandig uitgevoerd wordt. Wanneer een leerling tijdens de eerste 5 minuten zich onzeker voelt op de slackline, dan kun je ervoor kiezen om de leerling te ondersteunen. Belangrijk is dat de hulpverlener daarbij niet te sterk ondersteund, zorg ervoor dat de persoon op de slackline de hulpverlener vastpakt bij de hand. Bij een val kan de hulpverlener zich dan alsnog schrapzetten en voorkomen dat de ander valt.   

Tweede oefening: lopen over de slackline (20 minuten)

De leerlingen gaan hun eerste stapjes maken. Daarbij is het belangrijk dat ze eerst met de bal van de voet de lijn aftasten voordat ze hun hele voet op de lijn plaatsen. Hierdoor stappen ze niet mis en zullen ze veel gecontroleerder gaan lopen. Ze moeten ook niet naar hun voeten gaan kijken om te kijken waar ze zijn. Balanceren gaat het best met een vast focus punt. De leerlingen moeten gecontroleerd lopen en dus niet rennen, dit is kan namelijk blessures veroorzaken. 

Instructie

  • Ga met één been op de slackline staan en vind je balans.
  • Probeer nu het been dat niet op de lijn is voor je op de slackline te zetten.
  • Tast voordat je gaat staan met de bal van je voet af waar de lijn zich bevindt.
  • Kijk, net zoals bij de eerste oefening niet naar je voeten, maar naar voren.
  • Als het lukt om één stap te zetten probeer je er nog meer te maken. 

tip: Voor veel kinderen werkt het motiverend wanneer de tijd opgenomen wordt als ze op de slackline staan.

Differentiatie:

  • Achteruit lopen. Dit werkt ook goed bij kinderen die te gehaast over de slackline bewegen, zo kunnen ze niet zien waar ze heen gaan en moeten ze wel rustig, gecontroleerd over de slackline lopen.
  • Kruispas loop. Waneer het lopen goed gaat, kunnen de leerlingen proberen om de voeten gekruist over de slackline te plaatsen. Dit kan voor en achterlangs gebeuren. Achterlangs is daarbij het lastigst. 

Derde oefening: Zitten (5 minuten)

Slackline zit Slacktivity lessenreeks

Zitten op de slackline geeft een relatief snelle succesbeleving. Bij zitten is het lichaamszwaartepunt veel dichter bij de slackline, hierdoor is balanceren een stuk makkelijker. Ook trilt de slackline niet zo hevig bij deze oefening.

Instructie

  • Ga naast de slackline staan en kijk naar het einde van de slackline
  • Ga met je billen op de slackline zitten terwijl je naar voren kijkt.
  • Zet één voet voor je op de lijn en houd je balans met je armen. 

Ook hierbij is het gemakkelijker om dichtbij de palen te beginnen.

Uitbouw:

  • Ga vanuit deze positie proberen te staan.  

Vierde oefening: 'bouncen' (5 minuten)

Een slackline heeft verende eigenschappen. Als je erop springt ontstaat er een effect dat vergelijkbaar is met een trampoline. In het begin is het aan te raden om alleen op en af de slackline te springen. Als dat lukt kan er gestart worden met springen op de slackline. In eerste instantie met hulpverlening, gewoon weer via een hand. Als dat redelijk gaat, dan uiteraard zonder hulp.  Alleen op en neer veren op de slackline en dan de beweging uitslag blokkeren met de bovenbenen, dus zonder te springen, is ook een goede oefening om te leren springen. 

Instructie:

  • Ga op de slackline staan en zorg dat je balans hebt.
  • Veer door je knieën, strek de benen uit en spring er dan vanaf.
  • Als je op de grond staat, probeer je weer op de slackline te springen.

Differentiatie:

  • Veer door je knieën, spring en land vervolgens weer op de slackline.
  • Kom via een schuine aanloop springend op de slackline. Ren (rustig) in een hoek van 45 graden op de slackline af, zet af met het been wat voor komt te staan bij de landing. Land dan eerst met het achterste standbeen en plaats vervolgens het voorste been op de slackline. Met 2 benen tegelijk landen = moeilijker.
  • Spring bijv. met een halve draai op de slackline en spring er direct weer met een hele draai af. 

Hulpverlening:

  • Bij het springen op de slackline kan er een hand gegeven worden. De steun van de arm is losjes, maar bij evenwichtsverstoringen kan er meer kracht gezet worden.

Il ya plusieurs drogues. Médicaments tels que Kamagra en règle générale est utilisé pour traiter des maladies telles que les problèmes de santé sexuelle. Remèdes, chose sûre, va améliorer votre vie. Voici quelques décisions à choisir concernant "achat kamagra". Quand vous obtenez des remèdes comme Kamagra vous devez battre au sujet de "Kamagra France". Une revue scientifique sur "http://kamagra-fr.biz/100mg.html" a constaté quel le trouble sexuel le plus commun des hommes est la dysfonction érectile. Ayant impuissance peut sans doute compliquer la datation. Alors que Kamagra est considéré comme très sûr de leur propre chef, même si, les professionnels de la santé disent prendre en grande quantité pourrait être indésirable. Gardez à l'esprit, si vous avez des questions sur ce générique, demandez à votre médecin.

/

© by slacktivity.ch 2011

joomla template